Schaamlipverkleining

Vrij bewegen na een schaamlipverkleining

De grootte van de binnenste schaamlippen is voor veel vrouwen een punt van schaamte. Deze kunnen namelijk veel groter lijken ten opzichte van de buitenste lippen. Ook kan het een pijnlijk gevoel veroorzaken wanneer deze te groot zijn. Je kunt dan een schaamlipverkleining uit laten voeren. Deze verkleining zorgt ervoor dat de lippen weer een normale grootte krijgen, waardoor je weer activiteiten kunt ondernemen en er geen hinder meer van ondervindt. Als je hierover na zit te denken kun je het beste op alles voorbereid zijn en zoveel mogelijk informatie hebben verkregen over de uitvoering van de operatie.

Wat is een schaamlipverkleining?

Een schaamlipverkleining is een verkleining van de binnenste schaamlippen. Deze verkleining wordt uitgevoerd wanneer de lippen te groot zijn en deze hinder geven tijdens het ondernemen van activiteiten. Denk hierbij aan fietsen, paardrijden of zelfs het vrijen. Door middel van een verkleining wordt ervoor gezorgd dat de lippen weer binnen de buitenste schaamlippen vallen, waardoor je deze problemen en pijnen niet of nauwelijks meer hebt. Ook kan het jou een hoop schaamte schelen wanneer je naakt voor iemand staat. De lippen zijn immers niet meer te zien. De verkleining kan hierdoor veel problemen oplossen.

Hoe verloopt de behandeling?

De schaamlipverkleining wordt niet zomaar uitgevoerd. Er gaan eerst gesprekken met de chirurg aan vooraf. Je moet namelijk gezond zijn en ook de rest van jouw medische achtergrond is van belang. Tijdens het gesprek worden de klachten uitvoerig besproken en wordt er ook gekeken naar jouw wensen. Hoe jij de operatie voor je ziet, is ook een belangrijk punt om te bespreken. De controle van jouw lichaam hoort hier ook bij. Hiermee bekijkt de chirurg wat er precies aan de hand is en welke behandelmethode het beste is. Uiteraard worden alle opties met jou besproken, zodat je precies weet wat jou te wachten staat. Stel hier ook jouw eigen vragen bij, zodat alles duidelijk wordt.

Voordat de schaamlipverkleining uitgevoerd wordt, wordt er ook besproken welke manier van verdoving je krijgt. Dit kan een plaatselijke verdoving zijn, maar ook een narcose. Het is mede afhankelijk van de gezondheidsrisico’s. Deze risico’s worden ook meegenomen in een screening. Afhankelijk van de uitkomsten wordt er ook bekeken welke pijnstilling je na de behandeling toegediend krijgt. Deze pijnstilling moet immers geen andere klachten met zich meebrengen en moet ook aanslaan. Jouw medicijnoverzicht of -paspoort is hierbij van belang, dus zorg ervoor dat je deze bij de hand hebt tijdens het gesprek. Zo kun je voorkomen dat je de verkeerde medicijnen toegeschreven krijgt.

Tijdens de schaamlipverkleining wordt het operatieplan op jouw lichaam getekend. Deze tekening is een hulpmiddel voor de chirurg en geeft precies aan welke lijnen er gevolgd moeten worden. Zo krijg je ook een beter eindresultaat. Zodra deze klaar is, wordt er in veel gevallen een foto van gemaakt voor in het medisch dossier. Zo kan het dienen als vergelijkingsmateriaal met het eindresultaat en kan er op een goede manier gekeken worden of alles naar behoren uitgevoerd is. Daarna gaat de chirurg aan de slag om het uitstekende deel van de schaamlippen te verwijderen. De bloedvaatjes worden dichtgeschroeid en de huid wordt dichtgemaakt met oplosbare hechtingen.

Na de schaamlipverkleining wordt er een netbroekje aangedaan en wordt er maandverband gegeven. Dit maandverband moet eventueel bloedverlies opvangen na de operatie. Wanneer je thuis bent, kun je weer jouw eigen ondergoed aan. Het wordt echter wel aangeraden om het maandverband nog even te dragen totdat je zeker bent dat het bloedverlies gestopt is. Er volgt wel nog een nacontrole om te bekijken of alles goed verlopen is. Ook is het van belang dat je gaat koelen. De zwellingen moeten geen kans krijgen en daarom begin je er vanaf het eerste moment aan. Net als het spoelen van de wond. Ook dit moet continu gebeuren. Na ieder toiletbezoek wordt daarom aangeraden om de wond goed schoon te maken, zodat er geen infecties op kunnen treden.

Hoeveel kost een schaamlipverkleining?

Een schaamlipverkleining is niet de duurste ingreep die je kunt hebben. Toch kan er een aardig prijskaartje aan hangen waar je rekening mee moet houden. Zo rekenen veel klinieken tussen de 900 en 1500 euro. De gemiddelde prijs ligt hierbij op 1350 euro. Het is dus geheel afhankelijk van de kliniek hoeveel er gevraagd wordt voor de ingreep. Houd er daarbij ook rekening mee dat de kosten vaak niet vergoed worden door de zorgverzekeraars. Alleen bij een aantoonbare medische ingreep zit de kans erin, maar dan is het alsnog afhankelijk van de polis die jij afgesloten hebt.

Zijn er risico’s verbonden aan een schaamlipverkleining?

De risico’s van een schaamlipverkleining zijn hetzelfde als iedere andere operatie. Zo is de kans op nabloedingen en infecties aanwezig, maar ook een lelijke littekenvorming, een slechte wondgenezing en risico’s van een narcose komen voor. Houd er ook rekening mee dat de wond weer open kan gaan als er te veel spanning op de hechtingen staat. Daarbij is geen enkele schaamlip hetzelfde. De assymetrische vormen kunnen daarom voor komen. Een volledig symmetrische vagina heeft niemand, waardoor het dus geen schande is als dit na de operatie ook niet het geval is.