Littekens

Nooit meer lelijke littekens met een correctie

Littekens komen bij iedereen voor. Een wondgenezing kan namelijk traag verlopen, waardoor er al snel littekenweefsel ontstaat. In veel gevallen zullen de littekens bijna niet opvallen. In sommige gevallen kan er een lelijk litteken ontstaan waar je zelf veel hinder van ondervindt. In dit geval kun je ervoor zorgen dat deze door middel van een correctie zo wordt aangepast, dat de hinder ervan verdwijnt en je minder onzekerheden hebt. Deze correctie wordt vaak operatief gedaan, waardoor het goed is om te weten wat je te wachten staat en op welke manier je jezelf erop voor kunt bereiden.

Wat zijn littekens?

Littekens komen op veel verschillende lichaamsdelen voor. De kans is op de schouders en bij het borstbeen het grootst. Zo maken scherpe voorwerpen een mooier litteken dan een scheurwond. De verhoogde spanning die op de wond komt te staan bij het sluiten levert vaak een breed litteken op, doordat het littekenweefsel de kans krijgt om op te bouwen. De huidspanningslijnen zijn hierbij van grote invloed. Deze lijnen zijn goed zichtbaar in bijvoorbeeld het gezicht. Wanneer de spieren worden aangespannen zie je dit gelijk. Jonge mensen en kinderen hebben daarbij een hogere kans op de littekenvorming dan oudere mensen.

Littekens kunnen dik zijn. Je kunt ze daarom altijd op de huid voelen. In sommige gevallen gaan deze zelfs buiten de begrenzingen van het oorspronkelijke litteken. In dit geval geven ze wild vlees, waardoor het lelijk kan worden. Deze overmatigheid komt voornamelijk voor bij mensen met een donkere huid of rossig haar met een lichte huidskleur. Deze delen kunnen eenvoudig weggehaald worden door middel van een operatie. De correctie die hierbij wordt uitgevoerd zorgt ervoor dat een deel van het litteken vervaagt. Het zal het litteken echter nooit in zijn geheel laten verdwijnen. Je zult ze dus altijd blijven zien.

Hoe verloopt de behandeling?

Voordat je de littekens kunt laten behandelen, krijg je een gesprek bij de kliniek. Tijdens dit gesprek wordt er gekeken naar de littekens en het oppervlak dat behandeld moet worden. Zo kan er ook beter gekeken worden naar de resultaten die bereikt gaan worden. Lang niet iedereen heeft immers dezelfde huid, waardoor deze goed gecontroleerd wordt door de arts. Ook heb je het hier over eerdere operaties en ziekten, maar ook het gebruik van medicatie. Sommige medicatie mag je namelijk niet innemen voordat je aan de operatie begint. Denk hierbij aan bloedverdunners. De arts zal jou daarom altijd adviseren en begeleiden in het gehele proces. Ook wordt alle informatie gegeven die je nodig hebt. Je gaat dus nooit onvoorbereid het traject in.

Littekens corrigeren gebeurt door de ligging ervan te veranderen. Zo kan ervoor gezorgd worden dat deze in een huidplooi of rimpel valt, waardoor deze minder zichtbaar wordt. Het originele litteken wordt hierbij weggehaald, waarna de huid gehecht wordt. In sommige gevallen vindt er ook een huidtransplantatie plaats om de wond mooier te laten genezen. De huidranden worden opnieuw gehecht, waardoor het nieuwe litteken minder opvallend wordt. Dit alles wordt uitgevoerd onder een lokale verdoving. De hechtingen moet je er naderhand nog uit laten halen. Dit gebeurt na een of twee weken, afhankelijk van de locatie die jij laat behandelen. Er kan ook gebruik worden gemaakt van oplosbare hechtingen, welke vanzelf verdwijnen.

Wat kost de behandeling van littekens?

Het behandelen van littekens heeft uiteenlopende prijzen. De klinieken hanteren namelijk allemaal andere prijzen, maar ook het te behandelende oppervlak heeft hier een grote invloed op. Wanneer je een klein litteken laat verwijderen kun je rekenen op prijzen vanaf 600 euro. Hoe meer littekens er verwijderd moeten worden, hoe hoger de prijzen worden. Ook de grootte ervan kan de prijs flink omhoogdrijven. Zo worden er soms prijzen van meer dan 1000 euro gerekend voor de gehele behandeling. De kosten bedragen echter wel altijd het gesprek, de behandeling en de nazorg die geleverd wordt. Deze kosten worden nooit vergoed door de zorgverzekeraar. Het is immers een cosmetische ingreep, waar geen medische redenen achter zitten. Het is een verfraaiing van het lichaam, waar je meer zekerheid voor terugkrijgt.

Zijn er risico’s verbonden aan het behandelen van littekens?

Littekens zelf hebben weinig risico’s. Pas wanneer er wild vlees optreedt, krijg je te maken met verschillende pijnklachten en gaat het er echt lelijk uitzien. Ook aan de correctie zitten enkele risico’s verbonden. Zo heb je in eerste instantie te maken met de standaard complicaties van een operatie. Denk hierbij aan infecties en een verstoorde wondgenezing. Echter komen deze complicaties zo weinig voor, dat je hier met de juiste nazorg geen last van kunt hebben. Ook problemen naar aanleiding van de eventuele narcose kunnen optreden.

Als je de littekens laat behandelen, dan kun je er dikkere, jeukende en soms pijnlijke littekens aan overhouden. De pijnklachten zullen verdwijnen wanneer de wondgenezing is voltooid. In eerste instantie kun je er dus veel last van hebben. Soms wordt een litteken ook breder dan verwacht. Dit kan voor teleurstellingen zorgen, maar het kan te maken hebben met jouw eigen lichaam. De correctie zorgt er echter wel voor dat deze minder opvallend zijn. Helemaal verdwijnen doet een litteken nooit, doordat je met de nieuwe wond ook een nieuw litteken veroorzaakt. Houd er daarom rekening mee dat je alsnog met een litteken te kampen hebt, zodat je niet volledig teleurgesteld bent.